Na het wegvallen van de NK in Lochem wordt er gezocht naar een alternatief om toch wat wedstrijd meters te rijden. Het weekend Toldijk is een mooie gelegenheid hiervoor. Het Loenens Auto Team heeft met Toldijk een nieuwe locatie gevonden en in plaats van zand gaan we nu naar de klei. De baan in Toldijk is een technische met veel stuurwerk. Een baan die in onze ogen een iets ruimere opzet had verdiend…
Patrick besluit om in te schrijven in één klasse. Op zaterdag wordt er twee keer getraind en één manche gereden. Het weer zit wederom niet echt mee en we trainen op een gladde en natte baan. In de eerste manche op zaterdag wordt er plotseling een rode vlag getrokken (?) Patrick gaat van het gas af. Kevin Uenk heeft dit net te laat in de gaten, touché met gevolg een gebroken stuurstang.
Een complete herstart met één manche sleuteltijd waarin we de stuurstang vervangen (bedankt team Hoogeboom). In de race is er uiteindelijk een vierde plaats en maken we ons op voor dag twee.
Zondag
De eerste manche op zondag start Patrick van de derde rij. Vol buitenom stuurt hij de A&P naar twee, wat een start. Het is stuivertje wisselen met Sven Prinsen om de tweede en derde plaats die bij het vallen van de finishvlag in ons voordeel is.
Stuivertje wisselen met Sven Prinsen, een moi gevecht tussen de twee A&P's.
Om meer te kunnen rijden schrijven we vandaag bij in de 1600 4x4 klasse. De eerste start is een hachelijke. Van Mourik gaat te vroeg op het gas, diverse coureurs houden in en anderen gaan juist op het gas. Door de rommelige start kan Patrick de eerste startrij niet benutten en sluit als negende aan. In een inhaalrace finished hij alsnog als vierde achter Jos de Groot. Met de behaalde resultaten in de manches zijn we voor beide finales als vijfde geplaatst.
Finale 1600
Kevin Uenk, dit weekend zeer snel, heeft de beste start en stuurt de motorfiets in leidende positie. Patrick sluit aan, maar buitenom is het Prinsen die positie twee overneemt. Ook Ysbrand Dijkstra gaat langszij bij Patrick in de chicane. Dijkstra gaat een ronde later in de fout. Prinsen zit aan de buitenzijde en Patrick gaat aan de binnenzijde weer naar twee. Er is volop strijd tussen de twee A&P’s, waarbij Prinsen de snellere lijnen rijdt en positie twee weer terugneemt. Uenk heeft inmiddels een ruime voorsprong opgebouwd en lijkt op weg naar de winst als er een code rood volgt.
De organisatie besluit om na driekwart van de race voor de resterende twee ronden een herstart op de baan te doen (?) vreemde beslissing…. Bij de herstart is Patrick snel, schuift door naar positie twee. Dan gaan de twee kopmannen in de chicane rond op de gladde (net gesproeide) baan en zien de andere coureurs passeren en rijdt ineens Bram Hoogstra aan de leiding, Prinsen stuurt zijn A&P langszij en pakt de winst voor Hoogstra die in de Sprint1600 al aardig uit de voeten kan. Meer dan een zesde plaats zit er helaas niet in deze finale.
Finale 4x4
Vanaf de binnenzijde neemt Jimmy Poelarends de leiding, Patrick sluit aan op twee voor Uenk die een inschattingsfoutje maakt bij het insturen van de bocht, tikt Patrick aan en gaat dwars, jammer voor de jongeling, die sterke voorrondes rijdt maar geen geluk heeft in de finales. Middelveld voert de druk op en komt dichterbij evenals Hesselink die op zijn beurt de druk bij Middelveld er vol op zet, in de één-na-laatste ronde komt het tot een touché tussen beide waarbij Middelveld met een flinke klapper eraf vliegt. Poelarends krijgt hier niets van mee en pakt met een ruime voorsprong de winst. Patrick stuurt de Opel als tweede over de finish! De deelname aan de superfinale slaan we voor deze keer af en kijken terug op een geslaagd weekend.
Over drie weken gaan we naar Reutum voor ronde drie van het Eurol/Veka Nederlands Kampioenschap